neděle 22. srpna 2010

Lhota u Dobřan - OSADA ÚDOLÍ SLUNCE

... tak nějak jsem delší dobu přemýšlela, jak setavím, setřídím VŠE /myslím jako FŠE, néé jakože vysoká ekonomická:)/ o nás a naší rodině.
 TO, co bych chtěla. Pokud budu postupně vkládat fotky svých pra... rodiny... nepodaří se mi zachovat posloupnost toho, co chci. Takže nedá se nic dělat, bude to asi všechno rozkouskovaný, ikdyž možná néééééé, jelikož Blogger najel na novou verzi a musím říct, že mooožná budu moct přispívat postupně, do tohoto záznamu.
Tagžééé první pokus... začííínám...

Jak začít?
Snad tím, jak jsem se vždycky ráda přehrabovala v otrhaný krabici fotek. Máme spoustu úžasných a krásných, uměleckých fotek, dnes už mých praprarodičů a příbuzných... proto jsem včera vložila možnost přispívat komentáři, aby "každý, kdo si na něco vzpomene, napíše"... tedy hlavně se spoléhám na Ly. Protože nejvíc fotek je stejně z jejich rodiny.

...tak takhle si už chatu pamatuju, jen nééé takovou opuštěnou, pamatuju si šeřík u chaty a takovou tu špajz v zemi, která mě vždycky fascinovala...

Než to nějak spáchám, jako první vložím chatu. Myslím, že je hodně spojená, nejen s naším dětstvím. Vlastně kromě víkendů, jsme na ní trávili skoro celý prázdniny. Hlavně potom, co se rozdělila mezi Ly a Svobodu a každej si přistavěl svojí půlku. A samozřejmě chata, jako taková ...je spojená, více než pravděpodobně s dětstvím Ly a Svobody, ale taky s dětstvím Petříčka.
Celou tu dobu přemýšlím, kdy vlastně začal děda chatu stavět?

Začnu tím, jak chata vznikla a pak budu postupně přispívat tím, na co si vzpomenu, co jsme hlavně s My zažili... jako třeba střelba lukem :D a skoro vystřelený oko...néééé... třeba Švejk a Vesna...úchyláci. Vypleněný jahody na cizí zahradě:). Pak mě napadají ... naše lampičky nad postelema, ještě pamatující Jáchymov /už v nový chatě/, postele z paland. Vyřezávanej lustr od Pepíka a taková ta, závěsná skříň-ka, co vyráběl táta. Rybářský pruty, vlasce, háčky, podběráky, navijáky. Výrobu návnad pro ryby. Propíchlej indiánskej kajak a Studentská pečeť...letící Ly ze schodů po prdeli a pak její zelenomodrou prdel... taky si pamatuju, jak jsem nesnášela podzimní, páteční podvečery na chatě. Vždycky mi byla v noci děsná zima a nemohla jsem se zahřát. A My se, se mnou nechtěl vůbec bavit, protože lehl a spal. Pak jsem taky nesnášela štěkajícího kareláka Míšu. Zelená snad původně cukřenka plná desetníků, Ly a Svoboda mastí karty... spousty třešní....
... nebo totem , pumpy a potok v osadě, osadka a třeba taky Před Pikolou za Pikolou...
Řeka Radbuza... myslím, že ta se už nikdy nevymaže. Její molo, houpačka nad řekou a Pleso...
Jez... a jeho most, na kterej jsme nikdy nesměli, koupání u jezu, srpnová Bengálská noc nebo to snad byla Benátská? Fakt se mi to motá. Ale myslím, že Benátská noc. Dopolední hry a soutěže pro děti... a závist, že už nejsem velká a večer o této vyjímečné noci, nemůžu pařit:) ... nebo lovení škeblí z řeky u jezu.
Konzum! /kde se stály předlouhý fronty na všechno, směsici vůně kávy, chleba, prostě všeho, co se prodávalo, prosklený pult s cigaretami, kde se dávaly dopisy a pohledy pro místní rekreanty, mimochodem šmíráctví mě vždycky bavilo, BT a Ivany Clea:)/, malou prodavačku Růženu, jejich domek ve vsi, v zatáčce cestou do konzumu, kde jsem jednou ztratila 50,-Kč a za to se fakt nakoupilo na víkend a já cestou zpět jsem jí našla. Mléčný výrobky v pondělí a čtvrtek, maso ve středu a ve druhým vchodu konzumu. Mlíko ve flašce, milovala jsem ten tuk u hrdla a hlavně u nás v O., se už mlíko v lahvích neprodávalo, jen v smradlavých pytlících.
Za starý chaty si pamatuju, velký okno v obytný místnosti, /možná, ale já jsem přesvědčená/ zelenou verandu, tu jsem milovala když pršelo a její dvířka - zavírání na pant... pak tu toaletku, co mi rozřízla nohu, kolnu, kde jsem to chtěla prozkoumávat, ale nemohla; ... lékárničku:), záchod a později vylepený ftipy z Dikobrazu např. medvěd Brtník... zápatku k zamykání dveří na záchodě, co vyrobil Milan Císař?
Kuchyň a nevím proč, pořád si pamatuju, jak v ní Ly mlátila vařečkou My, ty jsi uhejbal a ona ti jí chtěla vlepit přes tvářičku... a strefila rukou do kliky:)...tááák to máš za to Ly:)... nebo třeba E45? Lada 1600... Svobodova Volha a dlouhý přední sedadlo, kde nás občas všechny děti nechal sedět...najednou mě napadá: ...ohniště, septik a zajímavá akce vybírání septiku:).
Chatu děda postavil ve Lhotě ... a třeba se píše...

Z počátku 20. století pochází také jediná ve Lhotě dochovaná kaple Panny Marie Sedmibolestné na návsi.
V roce 1919 byla otevřena v čp.29 česká škola, která byla v roce 1958 rekonstruována.
V roce 1929 byla v nově postavené budově čp. 68 otevřena mateřská škola.
V roce 1929 byla založena ve lhotecké „Sviňské rokli“ osada „Kansas“ a v roce 1932 založením spojené osady „Údolí slunce“ byl položen základ pozdějšímu růstu chatové rekreační výstavby ve Lhotě...


...začíná se stavět...
...už stojí...
Děda Láďa, babička Miluš, Jirka a Ly... myslím, že všechno je dost známý, jako v pozadí chata Kurmanů
 
... nedávno jsem vyhrabala tuhle fotku, tak jí sem přidávám...nejvíc se líbí Lindulce. Ly nepoznává a nechce, aby to byla babi...vždycky ukáže, kde je Lindulka, maminka a nevim kdo to je, pšeci...to neni babi Libuška.  Na fotce ukáže na Miloše a řekne to je Lindulka, dyš byla malá a maminka dyš byla malá... a opravdu ukáže na mě :D:D:D. Fotka se jí tak líbí, že s ní usíná a přes den vozí v taštičce na kočárku. (..přidávám 25.2.11)
 




...to pšeci není maminka, co hulí, ...to hulí ňákej kluk, asi?
 

3 komentáře:

  1. ...jooo, ale jak vznikla chata jsem nenapsala, protože to nevííím:) ... jsem chtěla napsat, že mi to připomíná vyprávění P.tety, jak prarodiče přišli s kamarádem do Svinný. Z fotek mám pocit, že se asi děda s p. Dupalem znali a museli být kamarádi, když začali úplně vedle sebe a spolu stavět...

    OdpovědětVymazat
  2. ...nóó´, Petříčku a co si pamatuješ nebo na co rád vzpomínáš? Já si třeba pamatuju, jak jsme taky museli s My hoblovat různý prkna - na obložení, schody....nenáviděla jsem to stejně jako plavky s opalovačkou, jako nechápu, proč jsi mi Ly nemohla koupit normální plafki?:D Pak si taky pamatuju, jak mě vždycky fascinovali obrovský jámy v lese, který zůstaly po bombardování...prý? A taky, jak jsme chodili do lomu s odpadkama, to bylóóó...tak na nás čekalo zajímavých věcí, to jsem jako jezdila ráda...pamatuješ My, jak jsme jezdili s tím kočárkem do lomu a pak po nás naši chtěli, aby jsme nasbírali, ty obrovský pytle šišek? Dobrý nucený práce:D....

    OdpovědětVymazat
  3. ...néé hoblovat, to jsme dělali velký rýhy, ale šmirglovat...to bylo šmirglů, co táta natahal z Tesly:D... když jsme je viděla, už se mi ani nechtělo na chatu...

    OdpovědětVymazat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.